Bedriften. - Looking for sara

17504228_10154626191206936_3400973505602340579_oHur man springer en mil på under 45 minuter*?

  1. Jag har sprungit korta pass, men fort för att träna inför detta. 20 minuters lunchpass i 13km/h, och jag klarade att hålla det tempot i 45 minuter!
  2. Svepte en Coca-Cola innan starten. Underskatta inte sockrets effekt. Och koffeinet!
  3. Det var ett platt lopp, men i de små nedförsbackarna som fanns bromsade jag ingenting, bara lät tyngdkraften verka och passade på att ”vila”.
  4. Jag som är van att springa ensam blev jättepeppad av att försöka springa om folk!
  5. Det var jag och en till kvinna som sprang i vår klunga, resten män, vilket ledde till att vi fick jättemycket uppmuntran av publiken.
  6. Jag koncentrerade mig på min andning, på ljudet av mina steg, mina fötter mot marken.
  7. Killen som gick i mål alldeles före mig sprang barfota. Då relativiserar man sin bedrift.
  8. Kände mjölksyra i benen sista kilometern, men fick syn på mina barn som hejade på mig och då flög jag i mål
  9. Ville gråta när jag kom i mål, så himla härligt!
  10. Rekommenderas inte: Två portioner spagetti carbonara 2 timmar före start. Misstänkte att jag skulle få se min carbonara en andra gång under loppet.
  11. Värmde upp! För att redan vara varm i kläderna vid starten.
  12. Nybörjar-miss: Spetstrosorna som inte satt på plats. Orutinerat.
  13. Dricka vatten under loppet? De där plastmuggarna som delades ut? Det enda jag lyckades med var att hälla vatten i mina egna ögon. Orutinerat.
  14. Träningsvärken dagen efter? Inte alls som efter en vanlig löptur. Det är nu jag känner vilken ansträngning det var, benen känns nästan inflammerade.
  15. Vi bara garvade åt mitt sjukt bra resultat efteråt, det är liksom sanslöst att träna 39 dagar för att springa under 50 minuter (var ganska säker på att klara det på 48 minuter, en bra dag, men vågade inte säga det högt) och sen kirra ett PB som känns omöjligt att slå? Kommer jag våga springa igen? Eller måste jag testa en ny sport nu? Längdhopp? Cykel?
  16. Rekommenderas: Springa med någon, i alla fall ha någon att peppa/bli peppad av på startlinjen. Jag hade min kompis Aurélie som kom i mål på 47 minuter!
  17. Är lite sugen på att springa 20 kilometer i Paris i oktober… Next challenge, liksom?

*Alltså, tydligen var loppet lite för kort (400 meter), så inget officiellt ”championnat de France-lopp” För 10 km måste man nog lägga på 2-3 minuter, men för min del är det ändå en sjukt bra tid.

8 Comments

  1. Jag blev så pepp och inspirerad av att läsa detta, brukar inte bli det av att läsa blogginlägg om träning men nu så. Här ska det bli nytt pb i år. Tack!

    • Det var mitt första lopp, och så himla roligt! Rekommenderar att inte springa 10 km när man tränar, men mycket kortare, och snabbare!

      xxx

  2. Maria Lundberg Reply

    Grattis till en supertid! Jag passar på att fråga: Hur uttrycker man 1. Springa 2. Löpträna 3. Springa lopp på franska? Min franskfröken säger faire du jogging, men säger någon jogga på svenska ser jsg frsmför mig någon som lufsar runt i sweatspants och benvärmare a la 80-tal…

    /Maria

    • 1. Faire de la course a pied! Jo, de ska alltid komplicera saker och ting fransmännen… 2. S’entrainer pour une course a pied? 3. Faire des courses, des competitions?

Write A Comment