Att ta hand om sig. - Looking for sara

strand2 strand4

Det finns många olika sätt att ta hand om sig.

Det viktiga måste vara att hitta någonting man älskar att göra. Jag insåg till exempel att jag inte gillar att gå till gymmet. Att gå runt utan mål och mening och dra lite i nån maskin och ha alldeles för hög musik i öronen plus avklädda brudar på teveskärmarna… Det var inte min grej.

Och jag insåg att jag vill vara en mamma som är hemma på kvällarna, som är närvarande under bad och middag, under läxläsning och godnattsaga, så kvällsträning funkar inte.

Min grej är att mixa träningen med allt det andra i vardagslivet.  Att hinna gå en promenad – kanske 30 minuter – mellan morgonlämningen och jobbet. Att hinna med 45 minuter latinodans på lunchen. Att hoppa rep med sjuåringen (I dare you, hoppa 10 minuter, effektivare kardio finns inte), att klättra på klippor eller hoppa groda med femåringen (barn som träningscoach, en superidé, prova att hålla deras tempo en dag), att bära runt på bebisen, att på helgmorgnarna när alla andra morgnar sig framför teven gå-jogga i skogen… Det räcker finfint. Visst skulle jag vilja ha muskler på armarna och kunna utföra avancerade yogapositioner, men det är okej så här.

Det fanns en tid när jag sprang flera mil i veckan. Jag hade ont i höfter och fotleder, jag vägde för lite, jag hade noll muskler, jag var förkyld hela tiden och desto mer jag sprang, desto mer tyckte jag att jag borde springa. Misslyckandet jag kunde känna om jag bara orkade åtta kilometer?

Jag var ett typexempel på en som helt gått ner sig i chronic cardio-träsket. 

Jag lät aldrig kroppen återhämta sig, jag fyllde inte på med tillräckligt med näring, och jag utsatte min organism för mycket oxidativ stress. Aktivitet måste balanseras med vila, annars hamnar vi ur balans.

Att använda kroppen så mycket jag kan, att sitta på golvet och resa mig upp (som barnen gör fjorton gånger i timmen), att springa i trappor, att ta sig tid att sträcka på mig ordentligt när jag vaknar på morgonen, och vara ute så mycket som möjligt för att se årstidsväxlingar och naturens förändringar, att leka i skogen med barnen… Det är min träning just nu. Och överraskningen? Jag är i bättre form nu än då.

6 Comments

  1. Så härligt! Jag har gjort precis samma insikt på sistone. Det behöver liksom inte vara så svårt och på ett visst sätt att bli vältränad.

  2. Det tror jag också på. Supermycket! Och så kanske tio minuters ensam yoga bland bilarna på golvet när de små däckat.

  3. Samma för mig… varit någonstans var jag trodde jag mådde bra (ca 15-20h hårdträning i veckan) och högst, högst så lite näring som möjligt. Suck. Men som du insåg jag att det inte var så jag mådde bra.. jag kör barnen som coach jag med! Jisses för en blivande fyraåring som ska lära sig cykla! Jag lär mig springa samtidigt. Simhall. Mycket roligt och effektivt för hela familjen och utöver det promenader och lek. Barnen mår bra, mamma mår bra 😊 Men trots det har jag en timme Zumba i veckan, bara jag och lite kaotiska sydamerikanska rytmer. Perfekt, för mig! Fint inlägg Sara!

    • Ja! Jag med, lunch-zumba med ett gäng tanter, superkul! 😀 För första gången på många år tillåter jag mig att vila.

      xxx

Write A Comment